5 gode råd hvis du vil holde dig gode venner med Google

Hvis du ejer en hjemmeside eller webshop så ved du med stor sandsynlighed, hvor vigtigt det er for dig, at du er ”gode venner med Google”. Vi danskere bruger i høj grad Google til, at søge efter ydelser og produkter online. Da vi benytter Google i så høj grad betyder det, at du som mindre erhvervsdrivende bliver nødt til, at tage Google’s eksistens seriøst. Googles forretningsmodel baserer sig på, at de kan vise deres besøgende det bedst mulige indhold. At blive vurderet til at have godt indhold kan derfor være en utrolig god forretning. Ligeledes kan det være katastrofalt at blive ”uvenner” med Google.  Derfor har Google i høj grad indflydelse på, hvordan din forretning går.

Når vi snakker Google så er der to områder du skal være bekendt med; den organiske (SEO) og den sponsorerede (Google Ads). At holde sig gode venner med Google giver dig fordele på begge områder, da f.eks. en hurtig hjemmeside kan give dig bedre organiske placeringer (SEO) samt en bedre kvalitetsscore på Google Ads, som resultere i billigere klikpriser.

Vi giver dig her 5 gode råd for, at holde dig gode venner med Google og dermed få sendt besøgende din retning. Er der visse af disse råd, som din side ikke opfylder, så anbefaler vi dig straks at få set på det.

1) Din side er mobilvenlig

Først og fremmest; hvad er en mobilvenlig side overhovedet? 

At din side er mobilvenlig betyder, at den kan tilpasse sig alt efter hvilken enhed der besøger siden såsom desktop, tablet eller smartphone. Du kender måske dét, at lande ind på en ikke-mobilvenlig side, hvor du skal zoome og scrolle rundt på hele siden bare for at læse teksten og navigere. Før smartphonen sad vi alle ved computeren og surfede, men med indtoget af smartphonen blev vi hjemmesideejere tvunget til, at lave en udgave af siden, der også var tilpasset denne nye enhed. Danskerne benytter smartphonen så meget til at surfe med, at den efterhånden har overhalet computeren. At hjemmesider skal være mobilvenlige er derfor ikke en ”ny-ny” ting, men vi ser fortsat sider der ikke er mobilvenlige og det slår Google rigtig hårdt ned på.

At din hjemmeside skal være mobilvenlig handler derfor ikke kun omkring, at dine besøgende let og enkelt kan navigere rundt og benytte den, men også at Google rent faktisk straffer dig, hvis du ikke er mobilvenlig. Google er, som nævnt, interesseret i, at de sender deres besøgende et godt sted hen – et sted, hvor den besøgende rent faktisk kan læse teksten og navigere på siden uden problemer.

Konsekvensen hos Google, hvis du ikke har en mobilvenlig side er dårligere organiske placeringer. Desuden vil dine annoncer på Google Ads få en lav kvalitetsscore på mobilsøgninger. 

Tjek om din hjemmeside er mobilvenlig på Googles egen test: https://search.google.com/test/mobile-friendly

2) Din side er sikker (SSL/HTTPS)

At din side kører HTTPS-protokol og har et SSL-certifikat betyder, at du krypterer alt data der sendes igennem browseren.

Pyh – det lyder ret teknisk.  Men lad mig fortælle det på en anden måde:

Hvis du har en formular på din side f.eks. under “Kontakt”, hvor dine besøgende kan udfylde informationer og sende til dig kan disse ikke opfanges af andre. Eller hvis du har en webshop, hvor kunder indtaster sin adresse kan disse heller ikke opfanges af andre.

Det lyder ret betryggende, når man indtaster sin adresse, kreditkort eller CPR-nummer på visse sider – ikke? Det synes Google nemlig også, derfor har de gjort det til en nødvendighed, hvis du vil være gode venner med dem.

Konsekvensen ved ikke at have en sikker side er, at du bliver nedprioriteret på de organiske placeringer samt Googles egen browser, Chrome, advarer imod din side. Ejer du ligeledes en webshop kan du desuden ikke benytte Google Shopping. Igen er Google interesseret i, at sende besøgende videre til sider der er gode. Foruden aspektet med Google er det desuden en god måde, at fortælle dine besøgende og kunder på, at du værner om sikkerhed og krypterer alle indtastninger.

Du kan tjekke om din side er sikker ved, at der er en hængelås i browseren med teksten “Sikker” når du er inde på den. Alternativt står der “Ikke sikker”.

Læs mere om SSL certifikat på din side

3) Din side har en høj score på Google Pagespeed Insights

Google har et værktøj, som de kalder for ”Google Pagespeed Insights”. Den giver din side en score fra 1-100 på henholdsvis mobil og desktop i forhold til hastighed. Den løber din side igennem og tjekker den for en række parametre, som den mener du skal overholde for, at have den bedst mulige hastighed. Man kan mene meget om denne test, hvorvidt det er de rigtige parametre og om der er bedre måleværktøj på markedet. Man kan dog ikke komme uden om det faktum, at Google bestemmer så meget, at man bliver nødt til at underlægge sig denne test.

Udgangspunktet for Google er, igen, at de vil sende besøgende videre til en hurtig side, som giver den bedste og hurtigste oplevelse ud fra den besøgendes søgning. Dette værktøj fortæller Google, hvorvidt du kan leve op til det.

Konsekvensen af en dårlig score på Google Pagespeed Insights er dårligere organiske placeringer samt en dårlig kvalitetsscore på dine Google Ads annoncer, som resulterer i højere klikpriser for dig. Desuden er det super irriterende som besøgende, at surfe rundt på en langsom hjemmeside.

Du kan tjekke din score fra Googles eget værktøj her: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=da

4) Din side har optimeret tekst- og billedeindhold

At have optimeret sine tekster og billeder (SEO) kan være lidt sværere at opfylde, da Google ikke officielt har udgivet en sådan guideline til hvad de anser som “optimalt”. Desuden kan man ikke teste hos Google, om man har korrekt optimeret tekst og billede indhold. At have en optimeret side kan være lidt af en videnskab. Der er skrevet hele bøger om området og forums på internettet dedikeret kun til, at følge disse trends. At holde sig ajour med dette område og arbejde med det er et fuldtidsjob i sig selv. Vi har her taget de helt overordnede gode råd, som vi anbefaler alle vores kunder – og som ikke kræver, at man er super-nørd.

  • Sørg for at dit indhold er relevant i forhold til de søgeord du gerne vil findes på (søgeordnet indgår naturligt i din tekst)
  • Sørg for at dine tekster på dine sider har en vis længde. Gerne over 1000 ord.
  • Udfyld “billedebeskrivelser” på dine billeder
  • Udfyld “meta title” og “meta description” på din side
  • Benyt overskrifter (H1 – H6) på korrekt vis

Benytter du WordPress kan vi blandt andet anbefale Yoast SEO, som kan hjælpe dig med at overholde disse gode råd.

Det kan være svært at tjekke om du gør dette korrekt. Dog vil din placering på Google afspejle det i en vis grad. Benytter du dog et SEO-værktøj såsom Yoast SEO til WordPress får du deres anbefalinger til, at have en optimeret side. Ønsker du en komplet gennemgang af hvorvidt din side har optimerede tekster og billeder anbefaler vi, at du tager kontakt til en SEO-specialist.

5) Din forretning er oprettet på Google My Business

Hvis du driver en forretning, der findes lokalt er Google My Business et super relevalt sted at oprette sig. Driver du derfor en tandklinik, en restaurant, en bed & breakfast, en butik eller noget helt andet, hvor du har en geografisk lokation , så kan du få meget ud af at oprette dig på Google My Business.

Når en besøgende på Google søger efter f.eks. ”piercering københavn” eller ” restaurant aarhus”, så finder Google automatisk ud fra den besøgendes lokation de lokale steder der er oprettet på Google og henviser. Google fortæller den besøgende omkring bl.a. åbningstid, prisniveau, billeder fra stedet, linke til din hjemmeside og brugeranmeldelser. Dette vises på Google Kort, som også vises ved generelle søgninger på Google.

Se blandt andet ovenstenstående billede, med en søgning på ”restaurant” fra vores kontor. (og ja, vi har besøgt alle steder… flere gange)

Men hvem bliver så vist, hvis der er flere? Det gør dem, der har formået at udfylde sin profil bedst muligt samt anskaffet sig flest positive brugeranmeldelser. Du kan derfor “optimere” på din Google My Business, ved at udfylde det den beder dig om samt at spørge dine kunder om de vil anmelde dig derinde.

Ved du ikke helt om du er oprettet på Google My Business? Prøv at lav en søgning på Google og se om du er der. Ellers kan du prøve at logge ind på din Google konto.

Kasper Rud
Head of Marketing
kr@aveo.dk 70 40 40 50
Sidst opdateret:
04 / 10 / 2023
Marketing