9 Klassiske fejl ved Google AdWords

“Undgå at lave de 9 klassiske fejl ved Google AdWords”.
Her hos ErhvervsHjemmesider.dk, har vi igennem tiden udarbejdet mange betalte annonceringer for vores kunder. Vi kender derfor vigtigheden af sammenhæng mellem søgeord, budget og annoncer. Vi har fundet 9 klassiske fejl, som begås første gang man prøver Google AdWords.

Ingen søgeordsanalyse

Først og fremmest er det vigtigt at have styr på, hvilke søgeord du skal benytte i forbindelse med din virksomhed. Flere virksomheder har en tendens til, at tage de ord der ligger først for i forbindelse med virksomheden. Det er dog vigtigt at huske på, at de søgeord ikke altid er de bedste, da det er vigtigt, at tænke på, hvad forbrugerne søger på, på Google. Det vil altså medføre, at der ikke kommer nogle visninger.
Google har lavet et søgeordsværktøj, hvor man har mulighed for at sætte søgeordene ind. Her får man et overblik over antal søgninger pr. måned, men der er også mulighed for at få ideer til andre søgeord.

Forkerte søgeordstyper

En anden fejl kan være, at man vælger for brede søgeordstyper. Søgeordstyperne der typisk arbejdes med i Google AdWords er:
– Eksakt
– Sætning
– Fleksibel
– Negative søgeord
Glemmer du at anvende søgeordstyper, kan det medføre, at du får en masse irrelevante visninger.

Ingen negative søgeord

Husker du ikke at notere søgetermer, der ikke er relevante for din virksomhed. Betaler du for en masse irrelevante søgninger. Derfor er det vigtigt at notere de søgeord, som din virksomhed ikke ønsker at blive vist på som negative søgeord. Det kunne f.eks. være, at der bliver søgt på en konkurrent til din virksomhed, hvor din virksomhed bliver vist. Forbrugeren vil sjældent vælge at konvertere hos dig, hvis der specifikt er søgt på en konkurrent.

Sender besøgende til forsiden

AdWords handler på mange måder om, at de annoncer der bliver skrevet, skal have relevans til destinationssiden. Det vil altså sige, at man ikke bare skal sende forbrugerne til forsiden, hvis dette ikke har relevans for annoncen. Dette kan gøre, at kunden vælger at forlade siden igen, eftersom de har læst annoncen og forventet at komme ind på en anden side.

Ingen geografisk afgrænsning

Mange laver den fejl, at de glemmer at afgrænse deres annoncer geografisk. Dette er vigtigt at huske, eftersom det ofte ikke er relevant, at annoncere i hele Danmark. Det er altså vigtigt, at tænke på hvilken virksomhed man har.

Kun én annoncetekst

Det er vigtigt, når du opretter en kampagne, at du så ikke kun opretter en annoncetekst. Ofte kan man sagtens formulere sit budskab på flere måder, hvilket vil hjælpe til at finde ud af, hvad der virker bedst for kunderne. Det vil være en fordel at oprette mindst 2 annoncetekster, så der er mulighed for at splitteste.

Der bruges ikke annonceudvidelser

Annonceudvidelserne gør, at din annonce fylder mere i søgeresultaterne. Det vil derfor altid være en god ide, at benytte sig af det. Derudover kan du bruge annonceudvidelser til, at sende kunder direkte til dine undersider, som f.eks. kontaktinformation, referencer, adresseinformation, osv.

Der optimeres og justeres ikke på kampagner

En vigtig del af Google AdWords er at optimere og justere sine kampagner, så de hele tiden opnår den mest relevante trafik, samt flest konverteringer. Det er vigtigt løbende, at holde øje med at de justeringer man laver, er de mest optimale for kampagnerne.

Du ved ikke, hvad konkurrenterne gør

Det er vigtigt, at du sætter dig ind i, hvad dine konkurrenter gør og hvem de er. Det er vigtigt at vide, hvilke søgeord konkurrenterne annoncere på, samt hvordan deres annoncetekster ser ud. Dette kan du bruge som en inspiration til, at gøre din kampagner endnu bedre og rankere højere i Google.

Disse ovenstående punkter skal få dig til at undgå at lave de 9 klassiske fejl ved Google AdWords.

Brug for råd og vejledning om Google AdWords?

Sidder du tilbage med spørgsmål eller har du opdaget, at du har begået en af de ovenstående fejl? Eller skal du til at starte med Ads annoncering og vil undgå at lave de 9 klassiske fejl ved Google Ads? Skal du ikke holde dig tilbage. Vi har løsningen til dig. Kontakt os allerede i dag enten via mail kontakt@aveo.dk eller pr. tlf. 70 40 40 50.

Simon Børsting
Partner | Head of Clients
sb@aveo.dk 69 69 11 34
Sidst opdateret:
05 / 10 / 2023
Google Ads