Introduktion til Yoast SEO Værktøjet

Her får du en ultrakort og konkret introduktion til Yoast SEO værktøjet og hvordan du bruger det i WordPress.

Du har sikkert hørt begrebet SEO mange gange i forbindelse med dit online eventyr, men måske er du ikke klar over hvad det dækker over og hvad du som hjemmeside ejer kan bruge det til. Er du helt i tvivl om, hvad SEO er for en størrelse i det hele taget, så har vi skrevet en generel artikel du kan læse lige her.

Arbejdet med SEO foregår oftest i et plugin der hedder Yoast. Det er vigtigt at nævne, at pluginnet er forbeholdt hjemmesider der er lavet i WordPress. Når man får leveret sin nye hjemmeside fra os er der allerede installeret Yoast SEO. Det praktiske arbejde med Yoast er dog for mange ikke velkendt og det leder selvfølgelig til spørgsmål. Herunder har jeg forsøgt at gennemgå de helt basale funktioner og meningen bag. Jeg vil ikke gennemgå hvordan man udtænker en SEO strategi, men i stedet vise hvordan man bruger værktøjet når man skal rette de vigtigste ting til på sin hjemmeside.

Helt konkret kommer jeg ind på:
• Hvad Yoast er
• Hvor du finder Yoast
• Konkret eksempel: Hvordan du retter Title og Meta beskrivelse

I Yoast får du feedback via infobokse som befinder sig på alle de landingssider du har. I disse bokse har du flere forskellige funktioner. Selve Yoast boksen har 2 primære faner – ’SEO’ og ’Læsbarhed’. Hvad disse betyder og indeholder kan du læse om længere nede.

En af de første ting du kan give dig i kast med at optimere på din hjemmeside er Title tags og Meta beskrivelser. Se her hvordan du gør det ved hjælp af Yoast 👇

Log ind på din side

Indtast www.dinside.dk/wp-admin og herefter finder du den side du gerne vil optimere, det kunne være et indlæg som dette.

Du ser nu den side du gerne vil rette i, scroll herefter ned indtil du ser Yoast SEO boksen. Den ser sådan ud:

Begynd at rette til i Yoast

Når du har Yoast boksen åben starter du med at sørge for at den er åben i fanebladet ”SEO”. I denne del af Yoast ser du følgende:

Fokus søgefrase
Her kan du indtaste din fokus-søgeordsfrase. Det er på baggrund af dette søgeord at Yoast vurderer hvor optimeret din side er til at rankere på det. Var dit søgeord eksempelvis ”SEO-guide” er det her du skal indtaste det, så du kan få feedback fra Yoast pluginnet. Søgeordet er det som brugerne skriver på Google og bruger til at lede efter information – det er her du gerne vil ligge i toppen! Det er vigtigt at man holder sig til et søgeord/søgefrase, undgå derfor at bruge hele sætninger eller flere søgeord.

Snippetpreview:
Din ”snippet” er en visualisering af din side som den tager sig ud i søgeresultatet. Din snippet er altså den del du har indflydelse på og hvordan du optimerer den kommer længere nede.

SEO-titel:
Titlen på siden er et af de vigtigste parametre når du søgemaskineoptimerer din landingsside. Titlen vises som en ”overskrift” i søgeresultatet og er central i forhold til at fortælle Google hvad din side handler om. Rent praktisk skal du når du optimerer din SEO-Titel (eller titel tag) sørge for at inkludere dit søgeord for den pågældende side og eventuelle relaterede søgeord. Sørg for at gøre titlen relevant for mennesker og ikke bare taste søgeordet ind – Husk SEO er både at tilgodese Google og de mennesker der søger. Vil du vide mere om hvordan du skriver det perfekte Title tag, så læs vores indlæg om det her

Meta beskrivelse:
Meta beskrivelsen er den uddybende tekst der står under SEO titlen og er med til at skille jeres side ud fra konkurrenternes i søgeresultatet. Ligesom med titlen er det her vigtigt at inddrage søgeordet. Derudover kan du med fordel nævne jeres USP’er (Såsom fri fragt, hurtig levering osv.). Både Titlen og beskrivelsen skal give brugeren der søger en klar idé om hvad de kan forvente at finde på den side hvor de lander.

SEO analyse:
Her får du vist en masse forskellige beskeder. Nogle er problemer der skal løses (rød), andre er blot et forslag (orange) og det sidste er de ting der er i orden (grøn). Eksempler på problemer der skal løses kunne være at der ikke er noget tekst på siden. Det skal siges at Yoast vises på alle dine sider og det kan ikke betale sig at gå i gang med at optimere hele websitet til at starte med. Sørg derfor for at identificere de vigtigste landingssider du har og optimere på dem først. Husk altid, at Yoast blot er en guideline til din side og ikke nødvendigvis altid noget der absolut skal løses.

Det er vigtigt at nævne at Yoast blot giver de forslag den kan, med de informationer den har. Det er ikke altid at Yoast kan læse billeder, tekster og knapper på din side, da dette kommer an på hvilken page builder du bruger. Eksempelvis kan det derfor være at Yoast melder at din side ikke har nogle links, selvom du ved at det ikke er tilfældet.

Herunder ser du et eksempel på en Yoast boks, hvor der er optimeret mod søgeordet ”SEO-Guide”

…Og herunder ser du hvad der sker når man trykker på ”SEO Analyse”

Evaluér og optimer

Som du kan se giver Yoast en masse feedback til mig. Her er der både ting der er markeret som grønne, orange og røde og det giver mig noget at arbejde videre med. I takt med at man udfører forbedringerne, så ændrer Yoast også den vurdering den giver i SEO analysen. Hvad de forskellige analyseparametre betyder og hvorfor nogle af dem skal tages med et forbehold får du lige en forklaring på ⤵️

Udgående links:
Links der peger væk fra din side. Udgående links skal pege på eksterne hjemmesider som du kan stå inde for. Det vigtige er, at brugeren føler sig hjulpet af dit indhold. Du sidder nok og tænker at du selvfølgelig ikke vil lede brugeren væk fra din hjemmeside. Her er det vigtigt at tænke på, at brugeren nok skal finde ud hvis de vil. Udgående links er med til at skabe troværdighed omkring din hjemmeside.

Interne links:
Interne links hjælper Google til at forstå hvilke sider der er vigtige på din hjemmeside. Har du en bestemt side der betyder mere end andre, er det derfor den der skal have de fleste interne links. Googles bots følger disse links når de crawler din sider og jo nemmere de har ved at ‘finde rundt’ jo flere point får du i Googles bog.

Søgeordsfrase i indledningen:
Det søgeord du har valgt skal kunne findes tæt på indledningen på din side. Altså skal dit udvalgte søgeord afspejles i det første stykke tekst, som Google finder på siden.

Søgeordstæthed:
Hvis du skriver SEO tekster til din hjemmeside (og det gør du!), så skal du sørge for at teksten ikke er proppet med dit søgeord. Dette kaldes nemlig ‘Keyword-stuffing’ og bliver straffet af Google. Husk at teksten skal være naturlig for Google at læse, men at det samtidig skal give værdi for mennesker.

Søgeordsfrase i meta-beskrivelse:
Det er blevet berørt tidligere i indlægget, men fortjener en gentagelse. Dit søgeord skal stå i din meta-beskrivelse, husk dog at det ikke skal overgøres.

Søgeord i under-overskrifter:
Det er anbefalet at bruge under-overskrifter på din hjemmeside. Dette gør sig især gældende hvis din SEO tekst på hjemmesiden har en hvis længde. Underoverskrifter giver god struktur på siden og bidrager til læsevenlighed – her skal du huske at tænke dit søgeord ind også.

Alt-attributter på billeder:
Googles bots der crawler din hjemmeside er blinde. Dette betyder at du skal hjælpe dem på vej for at forstå hvad der er på et billede. Derfor skal du give dine billeder navne der beskriver indholdet i stedet for et langt intetsigende fil navn. Alt tekster er igen med til at gøre din hjemmeside læsevenlig for Google.

Søgefrase i titel:
Som nævnt tidligere i indlægget er SEO titlen (Eller Title tagget) et af de første knapper du skal skrue på. Husk derfor at få dit søgeord ind her.

Søgefrase i korttitel:
Kort titlen er det der kommer til at stå i den URL siden har. Her er det en fordel at søgeordet er en del af URL’en og at den samtidig er læsevenlig. Der skal derfor ikke stå mange uforklarlige tegn og bogstaver. Husk desuden at Google ikke kan læse ‘Æ’, ‘Ø’ og ‘Å’.

Søgefrasefordeling:
Her kan du se om din søgefrase og dets synonymer bliver fordelt naturligt i hjemmeside teksten. Husk igen at vi skriver til mennesker, men med Google in mente.

Søgeordsfrasens længde:
Som tidligere nævnt er det vigtigt at bruge en søgefrase der ikke er for lang, hele sætninger duer derfor ikke.

Meta-beskrivelsens længde:
Her får du feedback omkring længden på beskrivelsen. Dette får du også feedback på imens du skriver den. Sørg for at udfylde den mest muligt.

SEO-titelbredde: 
Her giver pluginnet en melding på om din titel fylder for meget. Der er forskel på bogstavers pixelstørrelse og dette gør at man kan risikere at titlen bliver ‘cuttet af’. Hvis du holder din titel på under 60 tegn, så burde du være sikker på at Titlen vises.

Tidligere brugt søgefrase:
Sørg for at bruge et søgeord du ikke har fokuseret på før. Hvis ikke kan du forvirre Google, så den ikke ved hvilken side der er mest relevant. Dette kan i sidste ende betyde at du slet ingen placeringer får.

Tekstlængde:
Jeg har tidligere nævnt indhold og især tekst, som værende utrolig vigtigt for SEO. Længden på teksten er også relevant og her giver Yoast feedback på om du har nok. Dette skal man tage med et forbehold, da mængden af tekst i høj grad afhænger af hvor meget dine konkurrenter har.

Nu har du forhåbentlig lært lidt om hvad Yoast SEO er for en størrelse og du er klar til at rette SEO titler og meta beskrivelser for dine aller vigtigste sider. Yoast SEO har naturligvis et væld af andre vigtige funktioner, men ovenstående er et godt sted at starte. Husk at alt godt SEO-arbejde starter med en grundig søgeordsanalyse for at finde netop de søgeord DIN side skal optimeres efter 😊

Kasper Rud
Head of Marketing
kr@aveo.dk 70 40 40 50
Sidst opdateret:
04 / 10 / 2023
SEO