Facebook annoncering – Hvad kan du bruge det til

Har du gået og overvejet om Facebook annoncering var noget for dig og din virksomhed?

Der er flere fordele, ved at markedsføre sig på de sociale medier, hvor flere af din konkurrenter helt sikkert allerede er i gang! Du kan nå ud til din målgruppe på en helt unik måde, og connecte med dem direkte via beskeder eller posts. Derudover kan du annoncere og ramme lige præcis den målgruppe, der giver dig den bedste ROI (Return on Investment)

Læs videre for at finde ud af, om du skal investere din tid og eventuelt dine penge i Facebook markedsføring.

Facebook markedsføring

Det er ikke sikkert, at du som iværksætter eller selvstændig har tid og ressourcer til at markedsføre dig på alle sociale medier. Derfor råder vi dig, til at starte på Facebook.

Grunden til du skal starte, på Facebook er, fordi der i 2016 i Danmark var 3.476.000 månedlige brugere. Ud af disse månedlige brugere var der 62%, der brugte mediet dagligt.

Fordelene ved Facebook er, at du har mulighed, for at komme i direkte dialog med dine brugere. Dialogen kan være om positive og negative oplevelser, som I derved kan få snakket om uden, at hele Facebook skal vide det. Derudover har du mulighed for at komme bredt ud med dine budskaber, når brugerne deler dine opslag.

En anden fordel er, at du som virksomhed har mulighed for at annoncere på Facebook, så du kan fange flere kunder. Dine Facebook annoncer vil blive vist for de brugere, der findes relevante for din virksomhed, samt viser interesse for dine produkter og ydelser.

Gør det klart, hvad brugerne kan forvente af siden

Kan brugerne forvente, at du svarer på deres henvendelser og yder en kundeservice? Får brugerne fornemmelsen af, at de kan benytte siden på en måde, du ikke havde tænkt, kan dette ramme din virksomhed negativt. Der er en stor tendens til, at utilfredse kunder skriver opslag på sidens væg. Får du ikke svaret, på denne kundehenvendelse kan det få konsekvenser for din virksomhed. Opslaget kan hurtigt blive delt på og spredt på Facebook.

Skal man, så være aktiv fra dag ét?

Det er vigtigt at huske på, at sociale medier tager tid. Det er vigtigt, at være aktiv på Facebook, men du skal passe på ikke, at spamme dine følgere. Det er derfor vigtigt, at du finder balancen. Du skal sørger for, at levere relevant indhold, samt finde balancen mellem hvor ofte du skal poste indhold.

Om du skal være aktiv fra den første dag, på Facebook handler som sagt ovenfor om at finde balancen, men derudover kommer det også an på, hvilken virksomhed du driver. Driver du f.eks. en webshop, hvor du sælger fysiske produkter, kan det være en fordel at skrive opslag flere gange om dagen, for at gøre opmærksom på nye produkter og eksisterende produkter.

Derudover kan det for et webbureau være en fordel, at slå et opslag op en gang om ugen. Disse opslag kan være artikler, som hjælper iværksættere og selvstændige med tips og råd.

Hvordan skal jeg være aktiv på Facebook?

Der er flere måder, du kan være aktiv på Facebook på. Kommunikerer du jævnligt, på Facebook handler succesen om varieret indhold. Det er vigtigt, at skifte mellem konkurrencer, nyheder, spørgsmål, råd og tips. Brugerne skal føle, at det indhold du lægger op er værdiskabende for dem.

I starten kan du med fordel sætte en Facebook konkurrence op. Her får brugerne mulighed for at vinde noget, samtidig med at du kan drage fordel af aktiviteten på din Facebook side. Brugerne skal integrere sig med, det budskab du lægger op, samtidig med at der er sandsynlighed, for at din konkurrence bliver delt på Facebook. Derved skaber du mere synlighed omkring din virksomhed på Facebook.

Udover konkurrencer kan du med fordel smide tips og råd op til dine brugere, som de kvit og frit kan benytte sig af. Dette giver brugerne følelsen af, at man som virksomhed er villige til, at give uden at få. Derudover har du mulighed for, at forbedre dig på områder du måske har svært ved.

Facebook annoncering

Facebook annoncering handler i bund og grund om at bruge penge, for at markedsføre din virksomhed/webshop eller et specifikt budskab. Ved Facebook annoncering arbejdes der utrolig meget i målgrupper, hvor især 3 slags målgrupper er ekstra interessant, når vi snakker branding af ens firma på Facebook.

For overhovedet at kunne segmentere mod dine besøgende, skal du have installeret en kode på hjemmesiden (facebook pixel). Koden giver dig mulighed for at skræddersy dine egne målgrupper baseret på, hvordan din hjemmesides besøgende agere.

Se her, hvordan du gør

Når du skal annoncere på Facebook er det næsten altid en smart idé at målrette dem mod dem, der allerede har besøgt hjemmesiden. De er jo allerede bekendt med brandet, og har været derinde af en grund. Derfor virker de salgs prægede annoncer tit bedre, på dem der allerede har stiftet bekendtskab med dit produkt.

Fans af siden

Lidt i samme boldgade som de besøgende på hjemmesiden, kommer dem der allerede liker din Facebook side og altså, også allerede er bekendt med dig. Til sidst ligger dem med en interesse i din branche – Så hvis du for eksempel var en personlig træner, ville det være oplagt at målrette dine annoncer mod folk der, via Facebook, har erkendt en interesse inden for styrke, træningscentre, fitness osv. osv.

Derudover, er det også tit en god idé at tage de målgrupper der ligner der for eksempel har besøgt din hjemmeside, eller har en interesse inden for din branche.

Simon Børsting
Partner | Head of Clients
sb@aveo.dk 69 69 11 34
Sidst opdateret:
05 / 10 / 2023
Facebook